Strateginen osaaminen

eOppimisen tulevaisuus

Tieto, työ ja oppiminen

Tieto, työ ja oppiminen

Yleistä oppimisteknologian tulevaisuudesta

  • Teknologia muuttuu ihmisille läpinäkyväksi, vuonna 2020 ei ole olemassa erillistä opetusteknologiaa
  • Oppijan oppimishistoriaa voidaan tarkastella ja arvioida tarkemmin ? metatietojen kerääminen
  • Työ- ja harrastuslähtöinen verkko-opiskelu tukevat toisiaan, rajojen hämärtymisestä ollaan monta mieltä
  • Mobiililaitteiden käyttö lisääntyy
  • Simulaatiot ja virtuaalitodellisuus tulevat yleistymään
  • Nykyinen alustakeskustelu koetaan turhaksi: Alustateknologia osan mielestä ylikorostettua, tärkeämpää keskustella mm. oppimisen laadusta

Formaalista kurssimuotoisesta opiskelusta tarvelähtöiseen informaaliin oppimiseen

  • Älykkäät ohjelmat lisääntyvät, kone antaa reaaliaikaista ohjeistusta prosessien toteutukseen
  • Opetusteknologia tukee työssäoppimista, tietoa haetaan laajasti eri sovelluksin tukemaan juuri tiettyä ongelmaa tai työtilannetta
  • Enemmän kohti ryhmän työskentelyn ja työn tukea
    • ”Organisaation muisti” ”
    • Ihminen ei enää tarvitse muistia, kun teknologia auttaa”
    • ”Aivoihin sulautetut oppimisen ja tiedon tuet”

Yhteenveto

  • Tutkijat suhtautuvat opetusteknologiaan myönteisesti ja toimivat tiennäyttäjinä visioita luoden
  • Oppilaitokset innokkaita kokeilijoita
  • Yritykset tulevat skeptisempinä perässä ja näkevät teknologian tulevaisuuden pääosin haasteellisena
    • hyöty omalle liiketoiminnalle ratkaisee, investoinnit opetusteknologian käyttöönottoon maltillisia
    • yritysmaailma uskoo muutosten tapahtuvan huomattavasti hitaammin kuin oppilaitospuolen edustajat

Käsitteet

Pedagogiikka ja verkkopedagogiikka

Oppimistavoitteet

Verkko-oppimisprosessin suunnittelu

Sisällön suunnittelu ja toteutus

eOppimisen tulevaisuus


eOsaajan taidot sivuille

 

ESR   Tampereen yliopistoHAMK

Oppimisaihio on toteutettu eOsaajan taidot —projektille.
Tekijät: sisältö Mediamaisteri Oy 2005, tekninen toteutus Mirlinda Kosova-Alija HAMK eLearning Centre 2005.