eOppimisen tulevaisuus
Tieto, työ ja oppiminen
Yleistä oppimisteknologian tulevaisuudesta
- Teknologia muuttuu ihmisille läpinäkyväksi, vuonna 2020 ei ole olemassa
erillistä opetusteknologiaa
- Oppijan oppimishistoriaa voidaan tarkastella ja arvioida tarkemmin
? metatietojen kerääminen
- Työ- ja harrastuslähtöinen verkko-opiskelu tukevat toisiaan, rajojen
hämärtymisestä ollaan monta mieltä
- Mobiililaitteiden käyttö lisääntyy
- Simulaatiot ja virtuaalitodellisuus tulevat yleistymään
- Nykyinen alustakeskustelu koetaan turhaksi: Alustateknologia osan
mielestä ylikorostettua, tärkeämpää keskustella mm. oppimisen laadusta
Formaalista kurssimuotoisesta opiskelusta tarvelähtöiseen informaaliin
oppimiseen
- Älykkäät ohjelmat lisääntyvät, kone antaa reaaliaikaista ohjeistusta
prosessien toteutukseen
- Opetusteknologia tukee työssäoppimista, tietoa haetaan laajasti eri
sovelluksin tukemaan juuri tiettyä ongelmaa tai työtilannetta
- Enemmän kohti ryhmän työskentelyn ja työn tukea
- ”Organisaation muisti” ”
- Ihminen ei enää tarvitse muistia, kun teknologia auttaa”
- ”Aivoihin sulautetut oppimisen ja tiedon tuet”
Yhteenveto
- Tutkijat suhtautuvat opetusteknologiaan myönteisesti ja toimivat tiennäyttäjinä
visioita luoden
- Oppilaitokset innokkaita kokeilijoita
- Yritykset tulevat skeptisempinä perässä ja näkevät teknologian tulevaisuuden
pääosin haasteellisena
- hyöty omalle liiketoiminnalle ratkaisee, investoinnit opetusteknologian
käyttöönottoon maltillisia
- yritysmaailma uskoo muutosten tapahtuvan huomattavasti hitaammin
kuin oppilaitospuolen edustajat
Käsitteet
Pedagogiikka ja verkkopedagogiikka
Oppimistavoitteet
Verkko-oppimisprosessin suunnittelu
Sisällön suunnittelu ja toteutus
eOppimisen tulevaisuus
eOsaajan taidot
sivuille
|