Tuotteistaminen
Tuotteistamisprosessin kulku
Ideointi, arviointi
- Ideoiden hankkiminen esim. aivoriihen, ominaisuuksien listauksen ja erilaisten tuoteyhdistelmien kautta
- Arvioinnissa selvitetään erilaisten ideoiden toteuttamismahdollisuudet valmiiksi tuotteeksi asti, taloudellisuus ja markkinointimahdollisuudet
Kehittely, testaus
- Tuotehahmotelmasta tulee kokonainen tuote
- Tuotteen eri ominaisuuksien kehittämistä jatketaan
- Tuotedemon tekeminen
- Asiakkaan ja kohderyhmän määrittely
- Asiakkaan tarpeiden ja erityispiirteiden kartoittaminen tarveanalyysin avulla
- Mahdollisten haastattelujen tekeminen
- Pitkän tähtäimen näkökulma huomioon
- Tuotteen ominaisuuksia testataan koemarkkinoinnilla
- Brandin luominen ja hinnoittelu
- Visuaalisen ilmeen luominen: antaa asiakkaalle kuvan mitä ollaan ostamassa
- Esitteet, käyntikortit, ohjeistukset ym. helpottavat asiakkaan tutustumista palveluun
- Brandin ilmeen oltava yhtenäinen koko palveluprosessin ajan lähtien sopimusasiakirjoista
- Tuotteen osa-alueiden ja palveluiden määrittely: tarjotaan asiakkaille tukipalveluita, konsultointia jne.
Valmistelu
- Markkinointipäätöksen tekeminen
- Suunnitellaan tuotteen julkaisemiseen liittyvät toimet
- Suunnitellaan nimi (koemarkkinoinnissa saadut tiedot apuna)
- Hinnoitteluperusteista sovitaan
Julkaisu
- Tuotteen tuominen markkinoille, kun edelliset vaiheet ovat onnistuneet
- Panostetaan viestintään, osoitetaan miksi tuote on hyödyllinen
- Laaja tiedottaminen!
- Alihankkijoiden hankinta
Jakelu
- Tuotteen saatavuus varmistetaan suunnittelemalla jakelu tuottajalta asiakkaille
- Jakelun määrä ja laatu
- Jakelun ajoitus
- asiakkaiden tarpeet ja kilpailutilanne huomioitava
- Jakelukanavan valinta
- Jakelukanavan eri yritykset
- Yrityksen tavoitteet
- Resurssit
Hinta
Tuotteistamisprosessin tärkeitä osa-alueita
Tuotteistaminen
Verkko-koulutuksen laatu ja arviointi
Arviointi
Visionäärinen ajattelu osaamisen kehittämisessä
Visionäärinen ajattelu - orientoiva tehtävä
eOsaajan taidot
sivuille
|