eOppimisen verkostot, arvoketjut ja ansaintalogiikat
      Yleisnäkymiä
      
        - Verkko-oppiminen osana organisaatioiden osaamisen kehittämistä 
 
        - Erityisesti maantieteellisesti hajautuneet organisaatiot hyötyneet 
          verkko-oppimisesta 
 
        - Verkko-oppimiseen liittyvä liiketoiminta kasvanut viime vuosien aikana 
        
 
        - Verkko-oppimista ajateltu teknisestä näkökulmasta oppimisen tärkeys!
 
       
      Tieto- ja viestintätekniikka oppimisen ja opetuksen välineenä
      
        - Tieto- ja viestintäteknologian avulla uusia mahdollisuuksia opetuksen 
          / oppimisen toteuttamiselle 
          
            - koulutustarjonnan laajentaminen 
 
            - koulutuksen saavutettavuus
 
           
         
        -  Teknologian käyttöönotto ei takaa onnistunutta opetusta 
          
            - suurimmat ongelmat usein pedagogisia tai asenteisiin liittyviä! 
            
 
            - opetuksessa ei onnistuta soveltamaan uusille välineille sopivaa 
              pedagogiikka
 
           
         
       
      Verkko-opetuksen nelikenttä (Hein 1999)
      
        Verkko osana muita opetuksen muotoja
       
        
      Tulevaisuuden kehityslinjoja ja haasteita
      
        - Koulutus globalisoituu 
          
            - Kilpailu koulutusmarkkinoilla lisääntyy, kansainväliset opiskelumahdollisuudet 
              paranevat, saavutettavien tietoresurssien määrä paisuu... 
 
           
         
        - Opettajien ja oppilaiden uudet roolit 
          
            - Vaaditaan uusia taitoja, asenteita ja valmiuksia oppia uutta, 
              kerätä, jäsentää, analysoida ja tuottaa tietoa / osaamista
 
           
         
        - Oppimisympäristö monipuolistuu ja avautuu 
          
            - Haasteena monimuotoisuuden kehittäminen oppimisessa, mutta myös 
              organisaation rakenteissa, asenteissa jne. 
 
           
         
        - Tasa-arvo lisääntyy – vai lisääntyykö? 
          
            - Verkko-opetuksen sanotaan lisäävän koulutuksen saavutettavuutta 
              ja tasa-arvoa. Ketkä todellisuudessa voivat käyttää verkko-oppimisympäristöjä?
 
           
         
        - Koulutusorganisaatiot muuttuvat 
          
            - Muutosten ennakointi, kilpailun kiristyminen, yhteistyö 
 
            - Vanhat organisaatiorakenteet ja palkitsemismallit eivät tue uusia 
              koulutuksen muotoja 
 
            - Uusien oppimisympäristöjen rakentaminen vaatii uudenlaista asiantuntijuutta 
              ja eri alojen avointa yhteistyötä
 
           
         
       
      Tulevaisuuden kehitys
      
        - Kohti avointa standardia 
 
        - Ammattimainen sisällöntuotanto 
 
        - Verkkopedagogiikan kehittyminen ja konkretisoituminen 
 
        - Tällä hetkellä vielä tekniikan ehdoilla, tulevaisuudessa opetuksen 
          ja oppimisen ehdoilla 
          
            - ideologiana avoimen lähdekoodin kehityksen tukeminen
 
               
             
           
         
       
      eOppimisen verkostot, arvoketjut ja ansaintalogiikat 
      Avoin lähdekoodi 
      eOsaaminen liiketoiminnassa 
       
      Sivun alkuun 
      eOsaajan taidot 
        sivuille 
         |