Strateginen osaaminen

eOppimisen verkostot, arvoketjut ja ansaintalogiikat

Yleisnäkymiä

  • Verkko-oppiminen osana organisaatioiden osaamisen kehittämistä
  • Erityisesti maantieteellisesti hajautuneet organisaatiot hyötyneet verkko-oppimisesta
  • Verkko-oppimiseen liittyvä liiketoiminta kasvanut viime vuosien aikana
  • Verkko-oppimista ajateltu teknisestä näkökulmasta oppimisen tärkeys!

Tieto- ja viestintätekniikka oppimisen ja opetuksen välineenä

  • Tieto- ja viestintäteknologian avulla uusia mahdollisuuksia opetuksen / oppimisen toteuttamiselle
    • koulutustarjonnan laajentaminen
    • koulutuksen saavutettavuus
  • Teknologian käyttöönotto ei takaa onnistunutta opetusta
    • suurimmat ongelmat usein pedagogisia tai asenteisiin liittyviä!
    • opetuksessa ei onnistuta soveltamaan uusille välineille sopivaa pedagogiikka

Verkko-opetuksen nelikenttä (Hein 1999)

Verkko osana muita opetuksen muotoja

Verkko-opetuksen nelikenttä

Tulevaisuuden kehityslinjoja ja haasteita

  • Koulutus globalisoituu
    • Kilpailu koulutusmarkkinoilla lisääntyy, kansainväliset opiskelumahdollisuudet paranevat, saavutettavien tietoresurssien määrä paisuu...
  • Opettajien ja oppilaiden uudet roolit
    • Vaaditaan uusia taitoja, asenteita ja valmiuksia oppia uutta, kerätä, jäsentää, analysoida ja tuottaa tietoa / osaamista
  • Oppimisympäristö monipuolistuu ja avautuu
    • Haasteena monimuotoisuuden kehittäminen oppimisessa, mutta myös organisaation rakenteissa, asenteissa jne.
  • Tasa-arvo lisääntyy – vai lisääntyykö?
    • Verkko-opetuksen sanotaan lisäävän koulutuksen saavutettavuutta ja tasa-arvoa. Ketkä todellisuudessa voivat käyttää verkko-oppimisympäristöjä?
  • Koulutusorganisaatiot muuttuvat
    • Muutosten ennakointi, kilpailun kiristyminen, yhteistyö
    • Vanhat organisaatiorakenteet ja palkitsemismallit eivät tue uusia koulutuksen muotoja
    • Uusien oppimisympäristöjen rakentaminen vaatii uudenlaista asiantuntijuutta ja eri alojen avointa yhteistyötä

Tulevaisuuden kehitys

  • Kohti avointa standardia
  • Ammattimainen sisällöntuotanto
  • Verkkopedagogiikan kehittyminen ja konkretisoituminen
  • Tällä hetkellä vielä tekniikan ehdoilla, tulevaisuudessa opetuksen ja oppimisen ehdoilla
    • ideologiana avoimen lähdekoodin kehityksen tukeminen

eOppimisen verkostot, arvoketjut ja ansaintalogiikat

Avoin lähdekoodi

eOsaaminen liiketoiminnassa

 

Sivun alkuun

eOsaajan taidot sivuille

 

ESR   Tampereen yliopistoHAMK

Oppimisaihio on toteutettu eOsaajan taidot —projektille. Tekijät: sisältö Mediamaisteri Oy 2005, tekninen toteutus Mirlinda Kosova-Alija HAMK eLearning Centre 2005.