eOsaaminen liiketoiminnassa
Tilastotietoa (Tilastokeskus)
- 64%:lla yli 10 hengen yrityksistä oli kotisivut vuonna 2003
- Kotisivuja käytettiin:
- Tuotteiden markkinointiin 90 %
- Tuoteluettelot ja hinnastot 40 %
- Myynti 25 % Yli 25 % yrityksistä tarjosi myös myynnin jälkeisiä
palveluita.
- 4 %:lla yrityksistä oli mobiililaitteilla käytettäväksi suunnitellut
kotisivut
- Tilastokeskuksen tutkimuksessa Internet-myynnin arvo vuonna 2001 noin
1,7 miljardia euroa.
- Noin 80 %yritysten yhteenlasketusta Internet-myynnistä kertyi yritysten
ja muiden organisaatioiden tilauksista ja noin 20 % kotitalouksien tekemistä
tilauksista.
- Lähes 90 %, yritysten Internet-myynnistä kotimaan myyntiä.
- Tavaroiden ja palveluiden ostoon käytti Internetiä noin 40 % vähintään
viisi henkeä työllistävästä yrityksestä.
- Internet-ostaminen yleistyy:
- Verkko-ostoksia kokeilleita 15-79-vuotiaita suomalaisia oli vuonna
1998 noin 200 000 ja kolme vuotta myöhemmin määrä oli jo lähes miljoona
- 998 000
- Internetiä vähintään kerran viikossa käyttäviä oli 2002 kesäkuussa
2 209 000 henkeä eli 55 % 15-79-vuotiaasta väestöstä (1999: 1,5 miljoonaa)
Verkko organisaation työvälineenä
- Verkko työkaluna (ulkoinen)
- markkinointi, mainonta
- tiedotus, ilmoitukset, yhteystiedot
- Verkko työtilana (sisäinen)
- tiedon tallentaminen ja siirtäminen
- tiedon luominen, osaamisen kehittäminen
Miksi palvelut/tuotteet verkkoon?
- Kustannusten alentaminen
- ilmainen jakelu
- esitekustannusten säästäminen
- Asiakaspalvelun parantaminen
- ajasta ja paikasta riippumaton
- saatavuuden parantaminen
- Markkinoiden laajentaminen
- uudet asiakasryhmät
- uusien alueiden saavuttaminen
eTuotteet
- Sähköinen ohjelmisto tai sovellus verkossa
- Kaupalliset, myytävät ohjelmistotuotteet tai avoimet ohjelmistotuotteet
Jakelu verkon välityksellä
- Esimerkiksi:
- toimisto-ohjelmistot
- CRM-ohjelmistot
- oppimisalustat ja –aihiot
- julkaisut, tutkimukset, katalogit jne.
ePalvelut
- Verkossa oleva palvelu, sähköinen palvelu
- Esimerkiksi:
- tiedonhaku
- myynti, kauppa
- markkinointi
- informaatiokanava
- tilauslomakkeet jne.
- Kaupallinen palvelu (usein yrityksen ydinbusiness) tai avoin/ilmainen
palvelu (tukibusiness)
Sivun alkuun
Intranet
- CRM (Customer Relationship Management)
- Web Content Management System
- Ryhmätyöohjelmistot
- Projektihallinta
- Tiedonhallintajärjestelmät, Knowledge Management
- Toiminnanohjaus
- Kompetenssijärjestelmät
- Kommunikaatio-ohjelmistot
- Oppimisalusta ja –ympäristö
Ekstranet
- Myyntitilausten käsittely
- Varastonvalvonta
- Ostotilaukset
- Ostoreskontra
- Kirjanpito
- Oppimisalusta ja –ympäristö
- Kommunikaatio-ohjelmistot
Internet
- Web-kauppa
- Asiakaspalvelu
- Tilausjärjestelmät
- Asiakaspalautteet
- Markkinointi, informaatiokanavat
- Helpdesk-toiminnot
- www-julkaisut
Markkinointisuunnitelma
- Yrityksen kaikkien markkinointikanavien, kuten www:n, suoramainonnan
sekä lehti-, televisio- ja myymälämainonnan, tulisi toimia toisiaan
täydentäen ja niiden sisältämän viestin tulisi olla yhtenäinen
- Jokainen viesti, jonka asiakas tai potentiaalinen asiakas yritykseltä
saa, rakentaa hänen kuvaansa yrityksestä (Sähköisen kaupankäynnin aapinen,
Tieke 2003)
Tulevaisuus
- Sähköinen liiketoiminta kehittyy nopeassa tahdissa. Kilpailutilanne
muuttuu, asiakkaiden odotukset kasvavat, tekniikka mahdollistaa uusia
palvelukeinoja ja yrityksen sähköisen liiketoiminnan osaaminen karttuu.
Yrityksen on hyvä tarkistaa sähköisen liiketoimintasuunnitelmansa kaikki
osa-alueet esimerkiksi vuoden välein.
Pohdittavaksi
- Minkälaisiin eTuote- tai ePalvelu-tarpeisiin olet törmännyt?
- Miten yrityksessäsi/organisaatiossasi voidaan hyödyntää kaupallisia
tai avoimia eTuotteita ja ePalveluita?
eOppimisen verkostot, arvoketjut ja ansaintalogiikat
Avoin lähdekoodi
eOsaaminen liiketoiminnassa
Sivun alkuun
eOsaajan taidot
sivuille
|