Tuotteistaminen |
|
Perustietoa tuotteistamisesta ITuotteistaminen on asiakkaan ajattelua ja osaamisen konkretisointiaTuotteistamisessa on kyse palveluiden kehittämisestä sellaiseksi, että asiakas tietää mitä ostaa. Tuotteistetulla palvelulla on nimi ja identiteetti kuten millä tahansa hyödykkeellä (Volvo, Tupla, Lumene, Nokia 3300). Palvelutuotteen tarjoaja osaa kertoa asiakkaalle täsmällisesti, mihin palvelu on tarkoitettu, mistä se koostuu ja mitä se maksaa. Tuotteistaminen on siis osaamisen konkretisointia. Tuotteistaminen tarkoittaa myös:
Tuotteistamisella voidaan tarkoittaa monia eri asioita eikä siihen ole yhtä oikeaa tapaa. Kaikkia tuotteistamisen malleja ja prosesseja yhdistää kuitenkin asiakaslähtöinen ajattelu ja osaamisen konkretisointi tuotedokumentteihin. Riippuu paljon tuotteesta miten se kannattaa tuotteistaa. Pankki- ja koulutuspalveluiden tuotteistamisprosessit voivat olla hyvinkin erilaisia. Tuotteen käyttötarkoitus, laajuus ja arvioitu markkinapotentiaali vaikuttavat siihen miten tuotteistus toteutetaan. Osaamisen konkretisoiminen Tuotteistamisen avulla voidaan koota ja hallita kaikki tuotteeseen ja sen suunnitteluun, tuottamiseen ja markkinointiin liittyvät tiedot (Knowledge Managemet). Kun tiedot dokumentoitu:
Tuotteistamisella pyritään vaikuttamaan siihen millaisia mielikuvia tuote asiakkaassa herättää. Dokumentit ja esittelyaineistot tekevät viestinnästä johdonmukaista ja tuovat varmuutta tuotteen esittelyyn. Myyjä tietää mitä hän on myymässä ja ostaja tietää mitä ostaa. Tuotteistamisprosessissa hahmotettu kuva asiakkaista ja heidän tarpeistaan auttaa konkretisoimaan tuotteen etuja asiakkaan kannalta. Tuotteistuksen myötä on mahdollista tarjota asiakkaille hyvää asiakaspalvelua sekä selkeitä esittelyaineistoja.
Kuka on asiakas? (mp3, kesto 0:40) Ketkä ovat asiakkaitasi? Mikä on tuote (mp3, kesto 0:44)
Perustietoa tuotteistamisesta I Perustietoa tuotteistamisesta II |
|
Oppimisaihio on toteutettu eOsaajan
taidot —projektille. |