Synopsisvaiheesta asiakäsikirjoitukseen |
|
SisällönanalyysiDigitaalisen aineiston suunnittelussa käytettäviä sisällönanalyysin erilaisista menetelmiä - ydinainesanalyysiä - tehtäväanalyysiä ja käsiteanalyysia - kuvattiin Jyväskylän virtuaaliyliopiston materiaalissa (Antti Auer) esisuunnittelua käsittelevässä osiossa seuraavaan tapaan: “Käsiteanalyysi paljastaa pääkäsitteet,
jotka muodostavat sisältöaineksen ydinsolmut. Käsiteanalyysin
tuloksena syntyvä käsitekartta saattaa toimia jopa sellaisenaan
hypertekstimuotoisen oppimateriaalin rakennekuvauksena. Jokatapauksessa
käsitteellisellä hahmottelulla päästään
selkeisiin hypertekstirakenteisiin, jotka ovat tiiviisti nivoutuneet sisältöön.
Samalla jäsentynyt rakenne itsessään kertoo sisällöstä
olennaisia piirteitä. On
aika toteuttaa sisällönanalyysi ja siitä johdettu rakennesuunnitelma.
Käsiteanalyysissä on tärkeää kuvata suunnitelman kohteena olevan ilmiön
jakautumista käsitteisiin ja noiden käsitteiden välisiin suhteisiin. Käsiteanalyysissä
painottuu kohteena olevan sisällön - substanssin - hallinta. Kuvassa esitetty esimerkkimme käsitekartta on laadittu helpottamaan aikakäsitteen hahmottamista ja havainnollistamista, esikouluikäisille tarkoitetun multimediaesityksen ideointivaiheessa. (J.Sommers-Piiroinen) Oppimateriaalin sisällysluettelo
|
|
Oppimisaihio on toteutettu eOsaajan taidot —projektille. Tekijät: sisältö FL Martti Piipari Tampereen yliopisto, tekninen toteutus Essi Ylönen ja Mirlinda Kosova-Alija HAMK eLearning Centre 2004. |