Käyttäjän laite- ja ohjelmistoympäristö
Mobiili-sovellusten ohjaamisessa tarvittavat valinnat
Mobiiliteknologian erilaisia muotoja käyttävät matkapuhelimet ja päätelaitteet
muodostavat kirjavan joukon. Laitteiden käyttöjärjestelmätason kehitystyössä
käydään jatkuvasti kovaa kilpailua eri valmistajien kesken. Näistä esimerkkejä
ovat mm. Symbian, Pocket Pc ja Palm OS. Mobiililaitteille yhteistä on
se, että kevyillä ja pienillä langattomilla laitteilla esitettävät palvelut
ja sovellukset pyritään toteuttamaan aikaan ja paikkaan sitomattomina.
Mobiililaitteiden pienuudesta on seurauksena se, että laitteiden näytöt
ovat pieniä ja väreiltään rajoitettuja, muistiresurssit ja yhteysnopeus
on rajoitettu suhteellisen alhaisiksi. (esim. Köykkä 2003, 136) Tyypillisimmin
PDA-laitteissa käytetään kalenteria, muistiota ja muita muistamista helpottavia
sovelluksia. Kämmenmikroille luontevimmat käyttötavat poikkeavat pöytäkoneiden
käyttötavoista. Sitä käytetään tavallisesti vain usein, mutta lyhyitä
aikoja kerrallaan ja siksi käytettävän sovelluksen tulee avautua nopeasti.
Tekstin kirjoittamista edellyttävät sovellukset eivät ole kovin hyviä
edes PDA-laitteille sovitettuna, vaikka niissä onkin matkapuhelinta suurempi
näyttö.
Sovelluksen suunnittelu ja toteuttaminen mobiililaitteilla esitettäväksi
edellyttää erityisesti sellaisten sovelluskehitysvälineiden käyttöä, joilla
tuotetut palvelut voidaan toteuttaa resursseiltaan vaatimattomissa ympäristöissä.
Tällaiseen tarkoitukseen on kehitelty esim. Java-ohjelmointikielen versio
J2ME. Sovelluskehitykseen käytetyissä ohjelmointivälineissä on pyritty
myös sovellusten siirrettävyyteen laitteesta toiseen.
Mobiililaitteille suunnitellut sovellukset ja palvelut voidaan toteuttaa
laitteelle sovitettujen erityisten sovellusohjelmointiin suunniteltujen
ohjelmointivälineiden avulla. Toisen ja yleisen ryhmän mobiililaitteille
suunniteltuja palveluja muodostavat Internet-palveluja muistuttavat sovellukset,
joitten ohjelmointi tehdään jollakin HTML-merkkauskieltä muistuttavalla
kuvauskielellä. Tällaisia ovat WAP 2.0 ympäristön ohjelmoinnissa käytettävä
XHTML, joka pohjautuu HTML-kielen versioon 4.0. XHTML sisältää kuitenkin
muutoksia ja perustuu XML:n kielioppiin. (Köykkä 2003) iMode-laitteiden
ohjelmoinnissa käytetään cHTML-merkitsemiskieltä, joka on XHTML-merkkauskieltä
rajoittuneempi siten, että läheskään kaikkia HTML-kielestä tuttuja elementtejä
ei voida toteuttaa, koska sivua on voitava selata kannettavassa pienimuistisessa
laitteessa. Rajoitukset koskevat esim. JPEG-kuvia, taulukoita ja kehyksiä
sekä monia fontteja. (Kontio 2003, 161)
Suunnittelijaltaan mobiililaitteille suunnitellut sovellukset edellyttävät
siten sovelluksen sovittamista pienellä näytöllä esitettäväksi. Käytännössä
sovittaminen tarkoittaa sekä tekstin että kuvamateriaalin karsimista ja
keventämistä huomattavasti siitä, mikä on mahdollista esittää sujuvasti
tavanomaisilla mikrotietokoneiden näyttöpäätteillä. Digitaalisen aineiston
sovittaminen edellyttää myös laiteympäristöön suunnitellun ja sen rajoitukset
huomioon ottavan ohjelmointi- tai merkkauskielen osaamista. Sovelluskehityksen
opiskelun avuksi on verkossa saatavissa emulaattoreita, joilla voi katsella
miltä esim. suunnitellut XHTML-sivut näyttävät matkapuhelimen näytöllä,
jos vastaavaa matkapuhelinta ei ole kehitystyössä aina käytettävissä.
Oppimateriaalin sisällysluettelo
eOsaajan taidot
sivuille
|