ActionScript-perusteet
- ActionScript on Flashin ohjelmointikieli.
- ActionScript-koodin voi liittää timelinen keyframeen, painikkeeseen tai movie clipin instanssiin.
- ActionScriptien toimivuuden voi parhaiten tarkastaa esikatselutilassa (Control > Test Movie).
ActionSciptin lisääminen
- Klikkaa oikealla hiirennäppäimellä joko painiketta Stagella tai haluamaasi Keyframea Timelinella, ja valitse Actions.

Yleisimmät Actionit
Toteutuksessa siirtyminen haluttuun kohtaan (Go to)
- Käytetään esim. kun käyttäjä painaa jotain valikon painiketta.
- Parametrit:
Scene Mihin sceneen siirrytään
Type Ylläolevan scenen framen numero tai Label-kohta jne.
Frame Mihin frameen tai Label-kohtaan siirrytään
Go to and Play Laita rasti, jos haluat, että lukupää ei pysähdy hypättyään.

Lukupään pysäyttäminen (Stop)
- Käytetään esim.:
Valikoissa: Animaatio ei etene, ennen kuin käyttäjä valitsee valikosta mille sivulle haluaa siirtyä.
Esityksen lopussa: ettei esitys looppaa.

Linkki www-sivulle (Get URL)
- Käytetään esim. kun siirrytään jollekin wwwsivulle.
URL
Linkin kohde, esim. linkki internet-sivulle: http://www.hamk.fi linkki html-tiedostoon: palaute.htm JavaScript-funktion kutsu: javascript:avaaIkkuna();
Window
Jos HTML-sivulla, johon Flashesitys tulee, on framet (kehykset), kirjoita tähän sen framen nimi, mihin linkin kohde ilmestyy. _blank avaa uuden selainikkunan.

Painikkeiden hiiri-tapahtumat (mouse events)
- Tapahtumilla määritellään minkälaisiin hiiren liikkeisiin painike reagoi. Oletuksena painikkeet reagoivat hiiren näpäytykseen* (On Release). Joskus on tarpeen määritellä myös muita tapahtumia, kuten hiiren kursorin siirtäminen objektin päälle.
- Eri tapahtumia voi määritellä valitsemalla skriptin ylin kohta (On…), jolloin ylös ilmestyy eri hiiri-tapahtumat.
- Yleisimmät tapahtumat:
Press hiiren painikkeen pohjassa pitäminen
Release hiiren painikkeen painaminen
Roll Over hiiren kursorin siirtäminen objektin päälle
Roll Out hiiren kursorin siirtäminen pois objektin päältä
Key Press näppäimen painaminen näppäimistöstä

* Hiiren painikkeen painaminen on toisaalta virheellisesti sanottu, koska todellisuudessa ohjelmat reagoivat painikkeen irtipäästämiseen (release).
Sivun alkuun
eOsaajan taidot
sivuille
|