Äänioppimisaihion suunnittelu ja käsikirjoittaminen

 

Äänioppimisaihion käsikirjoittamisessa voi soveltaa multimediakäsikirjoitusta. Sarakkeiden otsikot voivat vaihdella aihekohtaisesti. Yksi rivi voi vastata yhtä kohtausta tms..

Teksti

Puhuja

Efektit yms.

Materiaalit

Huhtikuussa tulevat peippojen pääjoukot suurissa parvissa Suomeen Länsi-Euroopan talvehtimisalueilta. Ensin tulevat koiraat, jotka virittelevät lauluaan aluksi hieman sopertaen kunnes pian alkavat kajautella pesimäpiireillään ponnekkasta ja reipasta säettään, joka on monille tuttu.

Pekka

Pikku hiljaa voimistuva tuulen suhina, jonka jälkeen lisäksi peipon laulua.

Tuulen suhina:
Efekti cd:n kappale 12

Peipon laulu:
peippo.mp3


 

Yleensä spiikki kirjoitetaan paperille, josta se äänitettäessä luetaan. Alla kaksi esimerkkiä:

1. Pelkkä teksti:

Ääni on ilmahiukkasten värähtelyä, joka etenee aaltoliikkeinä. Ääniaalto voidaan havaita sekä ilman tihentyminä ja paineen vaihteluina. Paineen muutokset aiheuttavat korvassa aistimuksen.


2. Tekstiä voi havainnollistaa eri tavoin. Esim. lihavoituja sanoja on tarkoitus painottaa. [tauko] -merkintä muistuttaa pienestä tauosta.

Ääni on ilmahiukkasten värähtelyä, joka etenee aaltoliikkeinä. [tauko]

Ääniaalto voidaan havaita sekä ilman tihentyminä ja paineen vaihteluina. Paineen muutokset aiheuttavat korvassa aistimuksen.

 


Sivun alkuun

Digitaalisen äänen tuotantoprosessi

eOsaajan taidot sivuille

 

ESR-logo   TAY-logoHAMK-logo

Oppimisaihio on toteutettu eOsaajan taidot -projektille.
Tekijät: Tommi Saksa, 2004, HAMK eLearning Centre.