Reevesin muotoilemat 14 pedagogista ulottuvuutta (JE
15.10.2004)
1. Epistemologia:
Objektivismi <------------------------------>
Konstruktivismi
2. Pedagoginen filosofia:
Instruktivismi <------------------------------>
Konstruktivismi
3. Perustana oleva psykologia:
Behaviorismi <------------------------------>
Kognitivismi
4. Tavoiteorientaatio:
Tarkka määritys <------------------------------>
Väljä määritys
5. Kokemuksellisuuden laatu:
Abstrakti <------------------------------>
Konkreettinen
6. Opettajan rooli:
Opetuspainotteinen <------------------------------>
Oppijan omaa toimintaa tukeva
7. Joustavuus:
Opettajan määrittämä <------------------------------>
Helposti muunneltava
8. Virheiden arvo:
Virheettömän oppimisen arvostus <------------------------------>
Kokemuksesta oppiminen
9. Motivaation lähde:
Ulkoinen <------------------------------>
Sisäinen
10. Mukautuminen yksilöllisiin eroihin:
Ei mukautumista <------------------------------>
Monimuotoinen mukautuminen
11. Oppijan kontrolli:
Ei mahdollista <------------------------------>
Rajoittamaton
12. Oppijan toimintakehys:
Valmis <------------------------------>
Generatiivinen
13. Yhteistoiminnallinen oppiminen:
Ei-tuettu <------------------------------>
Integroitu
14. Kulttuurinen herkkyys:
Ei olemassa <------------------------------>
Integroitu.