Reevesin muotoilemat 14 pedagogista ulottuvuutta (JE 15.10.2004)

(Lähde: Reeves, T. 1997. Evaluating What Really Matters in Computer-Based Education. Available: http://www.educationau.edu.au/archives/CP/reeves.htm  )

1. Epistemologia:

Objektivismi <------------------------------> Konstruktivismi

2. Pedagoginen filosofia:

Instruktivismi <------------------------------> Konstruktivismi

3. Perustana oleva psykologia:

Behaviorismi <------------------------------> Kognitivismi

4. Tavoiteorientaatio:

Tarkka määritys <------------------------------> Väljä määritys

5. Kokemuksellisuuden laatu:

Abstrakti <------------------------------> Konkreettinen

6. Opettajan rooli:

Opetuspainotteinen <------------------------------> Oppijan omaa toimintaa tukeva

7. Joustavuus:

Opettajan määrittämä <------------------------------> Helposti muunneltava

8. Virheiden arvo:

Virheettömän oppimisen arvostus <------------------------------> Kokemuksesta oppiminen

9. Motivaation lähde:

Ulkoinen <------------------------------> Sisäinen

10. Mukautuminen yksilöllisiin eroihin:

Ei mukautumista <------------------------------> Monimuotoinen mukautuminen

11. Oppijan kontrolli:

Ei mahdollista <------------------------------> Rajoittamaton

12. Oppijan toimintakehys:

Valmis <------------------------------> Generatiivinen

13. Yhteistoiminnallinen oppiminen:

Ei-tuettu <------------------------------> Integroitu

14. Kulttuurinen herkkyys:

Ei olemassa <------------------------------> Integroitu.