Taulukko: Opettajan pedagogisen ajattelun dimensionaalinen käsitejärjestelmä (Patrikainen, 1997, 219):
|
Suorituspainotteinen
pedagogiikka |
Humanistis-konstruktivistinen
pedagogiikka |
|
Ihmiskäsitys |
Ihmiskäsitys |
|
Etäinen
eettinen ulottuvuus |
Läheinen
eettinen ulottuvuus |
|
Kollegiaalinen
reflektio ei toimi |
Kollegiaalinen
reflektio toimii |
|
Teknokraattinen
ihmiskäsitys |
Humanistinen
ihmiskäsitys |
|
Tiedonkäsitys |
Tiedonkäsitys |
|
Tiedon
luonne: staattinen, pinnallinen |
Tiedon
luonne: dynaaminen |
|
Tietojen
merkitys: tietojen opettelu |
Tietojen
merkitys: holistinen tietämyksen rakentaminen |
|
Tiedon
käyttö: passiivista, pinnallista, kritiikitöntä |
Tiedon
prosessointi: aktiivista, laaja-alaista, kriittistä |
|
Oppimiskäsitys |
Oppimiskäsitys |
|
Oppiminen
on suorittamista |
Oppiminen
on prosessi |
|
Opettaminen:
tiedonsiirtoa ja kontrollointia |
Opettaja
oppimisprosessin ohjaaja ja tukija |
|
Ulkoinen
motivaatio |
Sisäinen
motivaatio ja sitoutuneisuus |
|
Opettajakeskeinen
oppimisympäristö |
Aktivoiva,
vuorovaikutteinen oppimisympäristö |