Eräs pedagogisen ajattelun käsitejärjestelmä  (JE)

(Lähde: Patrikainen, R. 1997. Ihmiskäsitys, tiedonkäsitys ja oppimiskäsitys luokanopettajan pedagogisessa ajattelussa. Joensuun yliopisto) 

Taulukko: Opettajan pedagogisen ajattelun dimensionaalinen käsitejärjestelmä (Patrikainen, 1997, 219):

Suorituspainotteinen pedagogiikka

Humanistis-konstruktivistinen pedagogiikka

Ihmiskäsitys

Ihmiskäsitys

Etäinen eettinen ulottuvuus

Läheinen eettinen ulottuvuus

Kollegiaalinen reflektio ei toimi

Kollegiaalinen reflektio toimii

Teknokraattinen ihmiskäsitys

Humanistinen ihmiskäsitys

Tiedonkäsitys

Tiedonkäsitys

Tiedon luonne: staattinen, pinnallinen

Tiedon luonne: dynaaminen

Tietojen merkitys: tietojen opettelu

Tietojen merkitys: holistinen tietämyksen rakentaminen

Tiedon käyttö: passiivista, pinnallista, kritiikitöntä

Tiedon prosessointi: aktiivista, laaja-alaista, kriittistä

Oppimiskäsitys

Oppimiskäsitys

Oppiminen on suorittamista

Oppiminen on prosessi

Opettaminen: tiedonsiirtoa ja kontrollointia

Opettaja oppimisprosessin ohjaaja ja tukija

Ulkoinen motivaatio

Sisäinen motivaatio ja sitoutuneisuus

Opettajakeskeinen oppimisympäristö

Aktivoiva, vuorovaikutteinen oppimisympäristö