Opetusministeriön tietostrategiat |
|
Koulutuksen ja tutkimuksen tietostrategiatOpetusministeriö on ohjannut tietoyhteiskunnan kehittymistä oppilaitoksissa seuraavilla strategioilla: Koulutuksen ja tutkimuksen tietostrategia 1995-1999 perustui näkemykseen, että koulutus ja tutkimus ovat keskeisiä tekijöitä kehitettäessä Suomea tietoyhteiskunnaksi. Strategiakauden keskeisiä tuloksia olivat alan huippuosaajien koulutuksen aloittaminen, oppilaitosten tietotekninen varustaminen ja verkottaminen sekä oppilaitoshenkilöstön tietotekniikan opetuskäytön täydennyskoulutuksen aloittaminen. Koulutuksen
ja tutkimuksen tietostartegiassa 2000-2004 määritellyn
kansallisen visoin mukaisesti ”vuoteen 2004 mennessä Suomi
on maailman kärkimaiden joukossa oleva osaamis- ja vuorovaikutusyhteiskunta”.
Opetushenkilöstön koulutus eli OPE.FI hanke painotti erityisesti
organisaatiokohtaista tieto- ja viestintätekniikan strategiaa. Kaikki
oppilaitokset arvioivat opetussuunnitelmansa ja laativat vuoteen 2002
mennessä tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön
strategian. Lisäksi tavoitteena oli, että opetustoimen kaikilla
henkilöillä on tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön
perusvalmiudet ja puolella kaikista opetustoimen henkilöistä
hyvät valmiudet tieto- viestintätekniikan pedagogiseen hyödyntämiseen. Koulutuksen ja tutkimuksen tietoyhteiskuntaohjelma 2004-2006 sisältää edellisten strategiakausien tarkastelun ja siitä johdetut suositukset jatkotoimenpiteiksi. Tietoyhteiskunta ohjelman sisältää kolme osa-aluetta osaaminen, sisällöt ja toimintaympäristö. Tavoitteena on, että tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään laajasti opiskelussa ja opetuksessa kaikilla koulutuksen asteilla. Opetushenkilöstön koulutusta jatketaan ja vuoteen 2007 mennessä vähintään 75 prosenttia opettajista on saavuttanut tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön taidot. Tietoyhteiskuntahanketta esitellään tarkemmin opetusministeriön
hankesivuilla.
|
|
Oppimisaihio on toteutettu eOsaajan
taidot —projektille. |