POTILAAN OHJAUKSEEN LIITTYVIÄ KYSYMYKSIÄ

Johdanto

Potilaiden lääkehoitoon voi liittyä ongelmia, joista osa on sellaisia, että niitä pystyttäisiin ratkaisevasti vähentämään lääkehoidon ohjausta tehostamalla. Tutkimusten mukaan on tehty karkea arvio, että vain
1/3 lääkehoidosta toteutuu lääkkeen määrääjän toivomalla tavalla, 1/3 toteutuu jossakin määrin ja
1/ 3 lääkehoidosta epäonnistuu kokonaan tai lääke jää ottamatta.

Ongelma on näin ollen varsin laaja niin hoidollisesta kuin taloudellisestakin näkökulmasta käsin. Lääkehoidon keskeytymisen taustalla voi olla mm. lääkehoidon luonne, monimutkaisuus, annostelutiheys sekä useat samanaikaisesti otettavat lääkkeet. Myös potilaan pieneksi kokema hyöty lääkkeistä tai sivuvaikutusten aiheuttamat haitat voivat olla ongelmien taustalla.

Potilaan ohjauksella hoitotyössä tarkoitetaan tavoitteellista työskentelyä, jossa pyrkimyksenä on lisätä potilaan itsenäisyyttä sekä autonomiaa hänen ottaessaan entistä vahvemmin vastuuta omasta terveydestään ja sairautensa hoidosta. Ohjaussuhde potilaan ja hoitotyöntekijän välillä tulisi perustua tasavertaiseen osallistumiseen, jossa hoitotyöntekijän rooli on hoidon ohjaaja aikaisemman asiantuntija-auktoriteetin sijaan. Asiantuntijan roolin omaksuminen edellyttää hoitotyöntekijältä asenteellista,
tiedollista sekä taidollista osaamista sekä kykyä nähdä potilas aktiivisena osapuolena hoitoprosessissa. Tämä ajattelutapa näkyy myös potilaan asemaa sekä oikeuksia käsittelevässä laissa.

Ajattelun muutos näkyy myös käsitteiden uudelleen määrittelyssä. Potilaan roolia ohjauksen passiivisena vastaanottajana kuvaavan hoitomyöntyvyys- käsitteen (komplianssi) sijaan on ruvettu puhumaan hoitoon sitoutumisesta (concordance) jossa korostuu potilaan oma aktiivinen rooli. Jotta potilas voisi vastata omasta lääkehoidostaan hänellä tulisi olla vastaukset ainakin seuraaviin kysymyksiin

  • Miten lääke vaikuttaa?
  • Milloin ja kuinka kauan sitä käytetään?
  • Miten lääke tulisi ottaa?
  • Onko lääkkeellä yleisiä haittavaikutuksia, jos niin millaisia ja miten niitä voi ehkäistä?
  • Keneen potilas voi olla yhteydessä mahdollisissa ongelmatilanteissa?

Ohjaustaidot ja niiden kehittäminen

Potilaan lääkehoidon ohjaus edellyttää hoitotyöntekijältä paitsi lääkehoidon tietoperustaa, kykyä toimia vastavuoroisessa vuorovaikutussuhteessa myös tietoisuutta viestinnästä sekä siihen vaikuttavista tekijöistä.

potilaan ohjausViestintää käytetään hyvin erilaisiin tarkoituksiin
kuten tiedon vaihtamiseen ihmisten välillä, suostutteluun, ongelmaratkaisuun, ihmissuhteiden muotoiluun, itseilmaisuun
sekä ympäröivän todellisuuden jäsentämiseen. Viestintää voidaan kuvata kulttuuriin ja tilanteeseen sidottuna prosessina, joka etenee ja muuttuu ihmisten kohdatessa. Viestintätilanteelle on ominaista vastavuoroisuus sekä peruuttamattomuus Viestintää
voi tapahtua sekä tietoisesti tai tiedostamattomasti ja sitä ilmennetään paitsi sanallisesti myös sanattomasti. Viestintään kuuluu siis puhutun ohella toiminta: mitä teemme, miten koemme, havaitsemme, tulkitsemme ja prosessoimme tilanteita.


Viestintää voidaan tarkastella erilaisten teorioiden avulla. Mukauttamisen teoria toimii apuna, kun halutaan ymmärtää, miksi puhuja vaihtaa puhetyyliään ja sopeuttaa viestintäänsä eri tilanteissa toisen ihmisen tyyliin sopivaksi. Mukauttamista ohjaavat puhujan omat tavoitteet, joiden eteen hän työskentelee joko tietoisesti tai tiedostamattaan hyvän yhteistyön aikaansaamiseksi.

Kasvojen säilyttämisen teorian mukaan viestijä pyrkii toimimaan siten, että hän antaa itsestään myönteisen kuvan ulospäin. Epävarmuuden vähentämisen teorian mukaan uudet viestintätilanteet aiheuttavat epävarmuutta, jota yksilöt pyrkivät vähentämään vaihtamalla sosiaalista tietoa. Tämän tiedon avulla yksilöt pystyvät ennustamaan ja selittämään toisen ihmisen käyttäytymistä. Sosiaalista tietoa on tausta- ja perustiedot (mm. ikä, sukupuoli, ammatti), ajatuksia, asenteita ja uskomuksia koskeva tieto sekä kolmantena tieto, jonka avulla selitetään omaa ja toisen ihmisen käyttäytymistä. Epävarmuutta viestintätilanteessa voi joko vähentää tai lisätä viestinnän määrä, sanaton viestintä, intiimiyden aste, pitäminen, yhteiset tutut, normeista poikkeava käyttäytyminen, tiedon etsiminen ja molemminpuolisuus.

Osa viestintäosaamisesta on synnynnäistä, osa taidoista syntyy ja syvenee tavoitteellisen oppimisen kautta. Viestintätaitojen oppimiseen kuuluu teorioiden opiskelua, taitojen harjoittelua, havainnointia sekä oman työskentelyn ja osaamisen kriittinen reflektointi. Myös palaute on keskeisessä asemassa ohjaus- ja viestintätaitojen kehittymisessä. Rakentavassa palautteessa keskitytään olennaiseen ja tarjotaan oppijalle konkreettisia kehittämisehdotuksia. Palautteen tulisi lisäksi olla objektiivista, sallivaa ja sen tulisi keskittyä olennaiseen.

Omissa ohjaustaidoissa kehittyminen edellyttää myös että hoitotyöntekijä on tietoinen potilas- hoitajasuhteeseen liittyvistä rooli-, tunne- sekä valtasuhteista. Lääkeohjaustilanteissa hoitotyöntekijä
ja potilas ovat rooleissa, joihin kohdistuu eri tilanteissa erilaisia odotuksia. Ammattiroolissa hoitotyöntekijä on asiantuntija ja vallankäyttäjä ja tämä siirtää vastuun vuorovaikutustilanteen etenemistä työntekijälle. Vallankäyttö näkyy esimerkiksi valinnoissa miten paljon, mitä hoitotyöntekijä potilaalle lääkehoidon ohjaustilanteessa kertoo. Valtaan liittyy aina myös vastuu ohjausratkaisujen tekemisestä sekä siitä että potilaan hyvä toteutuu.

Valta voi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa perustua eri tekijöihin. Näitä ovat laillinen valta,
palkitsemis- ja rangaitsemisvalta, asiantuntijavalta sekä attraktiovalta. Laillinen valta perustuu viralliseen asemaan, palkitsemisvalta ihmisen mahdollisuuteen palkita toinen, joka on toiminut toivotulla tavalla. Palkitsemisvallan edellytyksenä on, että palkittava kokee palkinnon tavoittelemisen arvoisena sekä mahdollisena toteuttaa. Rangaistusvaltaan kuuluu mahdollisuus jättää toinen palkitsematta tai mahdollisuus rangaista toista. Asiantuntijavallan ydin on ajatus, että toisella on olemassa sellaista tietotaitoa ja osaamista, joka tekee mahdolliseksi vallan käytön. Attraktiovalta perustuu toisen ihmisen ihailtaviin ominaisuuksiin ja se vallan hyväksyminen voi näkyä esimerkiksi jäljittelynä tai samantapaisina valintoina.

Konkreettisessa potilasohjaustilanteessa on tärkeää, että hoitotyöntekijä tuntee ja hallitsee haastattelun tekemisen. Haastattelemisessa on oleellista hyvän suhteen luominen, kuuntelemis- ja havainnointitaidot, kysymystekniikan hallita (ajoitus, avoimet kysymykset, lisäkysymykset), potilaan rohkaiseminen (empatia, kannustava palaute) sekä tilanteen ohjaaminen tavoitteellisesti (yhteenvedot, eteneminen yksi asia kerrallaan, siirtymät, perustelut, havainnollistaminen).

Potilaan ohjaukseen liittyviä kysymyksiä on käsitelty tarkemmin mm. seuraavissa teoksissa
Iivanainen A, Jauhiainen M, Pikkarainen P. Hoitamisen taito
Hakkarainen ja Airaksinen: Kuuri loppuun! Lääkeneuvonnan opas

Sisällysluettelo