JohdantoPotilaiden lääkehoitoon voi liittyä ongelmia, joista osa
on sellaisia, että niitä pystyttäisiin ratkaisevasti vähentämään
lääkehoidon ohjausta tehostamalla. Tutkimusten mukaan on tehty
karkea arvio, että vain Ongelma on näin ollen varsin laaja niin hoidollisesta kuin taloudellisestakin näkökulmasta käsin. Lääkehoidon keskeytymisen taustalla voi olla mm. lääkehoidon luonne, monimutkaisuus, annostelutiheys sekä useat samanaikaisesti otettavat lääkkeet. Myös potilaan pieneksi kokema hyöty lääkkeistä tai sivuvaikutusten aiheuttamat haitat voivat olla ongelmien taustalla. Potilaan ohjauksella hoitotyössä tarkoitetaan tavoitteellista
työskentelyä, jossa pyrkimyksenä on lisätä potilaan
itsenäisyyttä sekä autonomiaa hänen ottaessaan entistä
vahvemmin vastuuta omasta terveydestään ja sairautensa hoidosta.
Ohjaussuhde potilaan ja hoitotyöntekijän välillä tulisi
perustua tasavertaiseen osallistumiseen, jossa hoitotyöntekijän
rooli on hoidon ohjaaja aikaisemman asiantuntija-auktoriteetin sijaan.
Asiantuntijan roolin omaksuminen edellyttää hoitotyöntekijältä
asenteellista, Ajattelun muutos näkyy myös käsitteiden uudelleen määrittelyssä. Potilaan roolia ohjauksen passiivisena vastaanottajana kuvaavan hoitomyöntyvyys- käsitteen (komplianssi) sijaan on ruvettu puhumaan hoitoon sitoutumisesta (concordance) jossa korostuu potilaan oma aktiivinen rooli. Jotta potilas voisi vastata omasta lääkehoidostaan hänellä tulisi olla vastaukset ainakin seuraaviin kysymyksiin
Ohjaustaidot ja niiden kehittäminenPotilaan lääkehoidon ohjaus edellyttää hoitotyöntekijältä paitsi lääkehoidon tietoperustaa, kykyä toimia vastavuoroisessa vuorovaikutussuhteessa myös tietoisuutta viestinnästä sekä siihen vaikuttavista tekijöistä. Viestintää käytetään
hyvin erilaisiin tarkoituksiin
Kasvojen säilyttämisen teorian mukaan viestijä pyrkii toimimaan siten, että hän antaa itsestään myönteisen kuvan ulospäin. Epävarmuuden vähentämisen teorian mukaan uudet viestintätilanteet aiheuttavat epävarmuutta, jota yksilöt pyrkivät vähentämään vaihtamalla sosiaalista tietoa. Tämän tiedon avulla yksilöt pystyvät ennustamaan ja selittämään toisen ihmisen käyttäytymistä. Sosiaalista tietoa on tausta- ja perustiedot (mm. ikä, sukupuoli, ammatti), ajatuksia, asenteita ja uskomuksia koskeva tieto sekä kolmantena tieto, jonka avulla selitetään omaa ja toisen ihmisen käyttäytymistä. Epävarmuutta viestintätilanteessa voi joko vähentää tai lisätä viestinnän määrä, sanaton viestintä, intiimiyden aste, pitäminen, yhteiset tutut, normeista poikkeava käyttäytyminen, tiedon etsiminen ja molemminpuolisuus. Osa viestintäosaamisesta on synnynnäistä, osa taidoista syntyy ja syvenee tavoitteellisen oppimisen kautta. Viestintätaitojen oppimiseen kuuluu teorioiden opiskelua, taitojen harjoittelua, havainnointia sekä oman työskentelyn ja osaamisen kriittinen reflektointi. Myös palaute on keskeisessä asemassa ohjaus- ja viestintätaitojen kehittymisessä. Rakentavassa palautteessa keskitytään olennaiseen ja tarjotaan oppijalle konkreettisia kehittämisehdotuksia. Palautteen tulisi lisäksi olla objektiivista, sallivaa ja sen tulisi keskittyä olennaiseen. Omissa ohjaustaidoissa kehittyminen edellyttää myös että
hoitotyöntekijä on tietoinen potilas- hoitajasuhteeseen liittyvistä
rooli-, tunne- sekä valtasuhteista. Lääkeohjaustilanteissa
hoitotyöntekijä Valta voi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa perustua eri tekijöihin.
Näitä ovat laillinen valta, Konkreettisessa potilasohjaustilanteessa on tärkeää, että hoitotyöntekijä tuntee ja hallitsee haastattelun tekemisen. Haastattelemisessa on oleellista hyvän suhteen luominen, kuuntelemis- ja havainnointitaidot, kysymystekniikan hallita (ajoitus, avoimet kysymykset, lisäkysymykset), potilaan rohkaiseminen (empatia, kannustava palaute) sekä tilanteen ohjaaminen tavoitteellisesti (yhteenvedot, eteneminen yksi asia kerrallaan, siirtymät, perustelut, havainnollistaminen). Potilaan ohjaukseen liittyviä kysymyksiä on käsitelty
tarkemmin mm. seuraavissa teoksissa |